(Nie)ergonomiczny projekt krzeseł a prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży

Brak komentarzy

Dzieci, młodzież, uczniowie – wszyscy siadają na swoich krzesłach w tysiącach różnych stanowisk. Wyprostowany, zgarbiony, skręcony, przechylony, okrakiem. Wyciągają nogi, siadają na nich, krzyżują je. Balansują na przodzie krzesła lub niepewnie balansują na plecach, kusząc grawitacją – i zdrowym rozsądkiem. W końcu są dziećmi!

To „pozowanie” stawia duże pytania dla tych, którzy projektują krzesła i tych, którzy je kupują. Biorąc pod uwagę wysoce zindywidualizowany charakter siedzenia, jak projekt pojedynczego krzesła może działać dla dzieci ogólnie? Po drugie, w jaki sposób to samo krzesło może:

  • poprawić naukę
  • spełnić standardy ergonomiczne
  • zapewnić dzieciom komfort

Odpowiedź jest oczywista i nie tak oczywista. Zanim twoja szkoła zainwestuje w krzesła dla dzieci i młodzieży, oto kilka dobrych informacji, które możesz wykorzystać.

Siedzenie jest… skomplikowane!

Według niektórych członków społeczności badawczej zajmującej się ergonomią siedzenie jest skomplikowane. Nawet gdy „siedzimy nieruchomo”, nasze ciała ciągle się poruszają. Siedzenie wymaga dużych i małych ruchów. Utrzymanie równowagi i niewielkie zmiany pozycji wiążą się z mikro ruchami. Większe makro ruchy obejmują poruszanie rękami i nogami. Oba ruchy są niezbędne do uwzględnienia w projektach mebli dla naszego dobrego samopoczucia.

Czasem jednak łatwiej to powiedzieć niż zrobić.

Dzieci spędzają dużo czasu (niektórzy mówią za dużo) siedząc. Według danych współcześnie dzieci spędzają około dziewięciu godzin dziennie siedząc. Inne źródło podaje, że uczniowie siedzą w krzesłach w klasie przez prawie 80 procent swojego czasu w okresie dojrzewania. Nawet w przedszkolach dzieci spędzają dużo czasu na krzesłach!

Wzory postawy zaczynają się tworzyć około siódmego roku życia. Krzesła szkolne zostały pierwotnie zaprojektowane w celu wymuszenia wyprostowanej postawy przez większość XX wieku. Ta pozycja może powodować nadmierny wysiłek mięśniowy. Słaba postawa może również kompresować przeponę, co wpływa na oddychanie i jakość głosu.

Problemem jest też złe dopasowanie. Dzieci mocno różnią się:

  • wielkością
  • wzrostem
  • siłą
  • zdolnościami poznawczymi

Ponad 83 procent dzieci w wieku szkolnym siedzi przy kombinacjach biurek i krzeseł, które nie są odpowiednie dla ich wysokości ciała. Naukowcy twierdzą również, że większość mebli szkolnych jest przestarzała i nie potwierdza minimalnych wymagań ortopedyczno-fizjologicznych.
Do tego dochodzi jeszcze zmęczenie fizyczne. Konsekwencje używania mebli w klasie, które nie spełniają akceptowalnych standardów ergonomicznych, obejmują bardzo realne objawy fizyczne. Zazwyczaj konwencjonalne krzesła mają sztywne siedzisko, które pochyla się do tyłu i łączy się w zagłębienie do siedzenia. Taka konstrukcja może spowodować brak krążenia krwi, zaokrąglenie pleców, napięcie mięśniowe, zwężone organy trawienne i nacisk na obszar rdzenia kręgowego.

Jest też dobrze udokumentowane, że ergonomicznie nieodpowiednie meble wpływają również na ergonomię poznawczą. Zajrzyj na https://kamilameble.pl/30-krzesla-dzieciece-i-mlodziezowe jeśli jednak wolisz takich sytuacji uniknąć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!