Odwieczne pytanie, które zadaje sobie pewnie wielu współczesnych kierowców – jakie klocki hamulcowe wybrać? Kiedyś nie było z tym problemu. Dwa rodzaje dostępnych na rynku klocków rozwiązywało problem. Dziś jednak producenci postanowili skomplikować nam życie, jednak ich cel jest zawsze taki sam – zagwarantować nam maksymalne bezpieczeństwo. Podpowiadamy zatem, jak i gdzie dobrać klocki hamulcowe, aby zapewnić sobie skuteczne hamowanie w dowolnych warunkach drogowych.

Jakich klocków szukamy?

I tu zaczyna się zabawa. Przeciętny kierowca zapewne myśli sobie, że najlepsze klocki hamulcowe to takie, które nie piszczą, nie pylą i można na nich spokojnie przejechać ze 100 tys. km. Bardziej obeznany z tematem użytkownik polskich dróg szuka klocków gwarantujących mu przede wszystkim skuteczne hamowanie niezależnie od nawierzchni, warunków pogodowych czy sytuacji drogowej. Z kolei kierowcy z zacięciem sportowym potrzebują elementów ciernych, które zapewnią ich rydwanom jak najkrótsza drogę hamowania przy natychmiastowej reakcji na nacisk hamulca. Podobna rozbieżność wśród kierowców dotyczy cen, jakie chcieliby przeznaczyć na klocki spełniające ich oczekiwania. Bez względu jednak na to, czego chcemy, w rzeczywistości wybór klocków hamulcowych powinien być uzależniony od producenta, modelu samochodu, tarcz hamulcowych oraz specyfiki jazdy.

Metaliczne, ceramiczne czy organiczne?

Na rynku dostępne są trzy podstawowe rodzaje klocków hamulcowych, w zależności od materiału, z którego zostały wyprodukowane.

Klocki metaliczne, które można również podzielić na półmetaliczne i niskometaliczne, zawierają w swoim składzie do 65 proc. różnych metali (m.in. wełna, drut stalowy, proszki metali, grafit, miedź, itd.). Charakteryzują się one dużą twardością i wysoką trwałością. O ile zapewnia im to długą żywotność, o tyle ich twardość może skutkować szybszym zużyciem tarcz hamulcowych. Klocki metaliczne to wysoki współczynnik tarcia oraz niezłe przewodnictwo cieplne, a tym samym duża odporność na oddziaływanie wysokich temperatur. Tego typu klocki to dobry wybór przede wszystkim dla użytkowników samochodów off-roadowych oraz pojazdów charakteryzujących się dużą masą.

Klocki ceramiczne to najnowocześniejsze i najbardziej zaawansowane pod względem technologicznym elementy w całej stawce. Oczywiście, najnowsze rozwiązania techniczne muszą swoje kosztować. Podstawowym składnikiem klocków są włókna ceramiczne (m.in. krzem, węgiel, śladowe ilości metalu), natomiast materiałem wypełniającym są żywice. Elementy ceramiczne zużywają się i wpływają na żywotność tarcz hamulcowych w sposób umiarkowany. Zapewniają świetne parametry hamowania, dużą odporność na wysokie temperatury oraz bardzo niski stopień pylenia. Klocki ceramiczne to domena aut sportowych i stricte wyczynowych, jednak coraz częściej i zwykli śmiertelnicy sięgają po tego typu rozwiązania.

Klocki organiczne to elementy zbudowane przede wszystkim z żywic węglowych (węgiel, guma, metal, szkło, itp.). Elementy organiczne to klocki zaliczane do kategorii miękkich, a więc trzeba się liczyć z tym, że dość szybko się zużyją. Z drugiej jednak strony w minimalny sposób wpływają na żywotność tarcz hamulcowych i nie powodują praktycznie żadnych hałasów podczas użytkowania. To chyba najtańsze klocki w całym zestawieniu, który są powszechnie wykorzystywane w samochodach osobowych. Ich wady? Pylą na potęgę, a także mają tendencję do metalizowania nakładek ciernych, co pogarsza skuteczność hamowania.

Co wybrać i gdzie wybrać, czyli quo vadis kierowco?

Pierwsza i najważniejsza zasada – omijać szerokim łukiem tanie, chińskie podróbki. Dobrej jakości klocki hamulcowe muszą mieć odpowiednią homologację, jak ECE R90. Niestety, bardzo często producenci podróbek umieszczają takie certyfikaty na opakowaniach swoich produktów, pomimo tego, że nie uzyskały potrzebnych homologacji. Aby mieć pewność co do jakości i wiarygodności kupowanych części, polecam zajrzeć najpierw tutaj: https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/klocki-hamulcowe,100030.html.Tylko sprawdzeni i godni zaufania producenci klocków hamulcowych, jak np. Bosch, TRW, Brembo, Magneti Marelli czy Optimal, są w stanie zapewnić odpowiednią skuteczność hamowania na długim dystansie.

Pamiętaj również, aby klocki zawsze dobierać do tarcz hamulcowych. Założenie zbyt miękkich elementów do tarcz z twardych stopów spowoduje obniżenie efektywności hamowania oraz szybszą degradację powierzchni ciernych klocków. Złe dopasowanie to piski, tarcie, pylenie i inne nieciekawe sytuacje, czyli same kłopoty. Jeśli nie masz pewności, jakich klocków użyć w swoim samochodzie, zawsze warto wówczas zapytać fachowca o radę. Powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!