Pierwszy dzień w pracy zazwyczaj jest stresujący. Warto wiedzieć, jak się zachować, aby zrobić jak najlepsze wrażenie. Tym bardziej, że jak pokazują badania psychologiczne oraz socjologiczne, ludzie mają skłonność do ekspresowego wyrabiania sobie zdania na temat nowo poznanych osób. Taką często podświadomą opinię niezwykle trudno potem zmienić. Co zrobić, aby już pierwszego dnia pokazać się od jak najlepszej strony?
1. Punktualność
Niby to oczywiste, ale jednak nie każdy podchodzi odpowiedzialnie do kwestii punktualności. Tymczasem to właśnie czas coraz częściej wskazywany jest jako największa wartość w życiu współczesnych ludzi. Dlatego chcąc zrobić dobre wrażenie, trzeba stawić się w pracy o wyznaczonej godzinie. Pierwszego dnia może być trudno oszacować czas potrzebny na dotarcie do siedziby firmy, dlatego warto wyjść z domu nieco wcześniej. Lepiej być na miejscu pierwszym niż ostatnim przybyłym członkiem zespołu. Tym bardziej, że umiejętność skutecznego organizowania swojego czasu to jedna z kompetencji najczęściej poszukiwanych przez pracodawców na Pracuj.pl
2. Wiedza bez wymądrzania się
Nawet najlepiej przygotowany i najbardziej kompetentny pracownik pierwszego dnia nie powinien nadmiernie wybiegać przed szereg. Czym innym jest bowiem odpowiadanie na pytania członków zespołu czy nawet podsuwanie pewnych pomysłów, a zupełnie czym innym rozwlekłe chwalenie, że było się najlepszym spośród tych, którzy odpowiedzieli na oferty pracy. Pozbawione sensu jest też podkreślanie swoich unikatowych kompetencji. Te ostatnie i tak zostaną zweryfikowane dopiero wraz z realizowaniem kolejnych projektów. Aby jednak nie zniechęcać do siebie współpracowników, pierwszego dnia lepiej słuchać niż mówić.
3. Otwartość i zainteresowanie zespołem
Kwestie stricte zawodowe to jedno i wymagają pewnej rozwagi. Tymczasem w przypadku poznawania nowych współpracowników warto wykazać inicjatywę. Zamiast czekać przy własnym biurku, aż inni będą podchodzić i nawiązywać kontakt, lepiej samemu się przedstawić. Oczywiście w ramach rozsądku. Nie trzeba biegać po biurze i wykrzykiwać swojego imienia. Umiar także tutaj jest wskazany. Na początku wystarczy przedstawić się kilku najbliższym współpracownikom, którzy zapewne przyprowadzą kolejnych członków zespołu. Każdym z nich warto się zainteresować. Zapamiętać imię, ale także specjalizację. Przyszła praca na pewno będzie łatwiejsza.
4. Obserwacja i gromadzenie informacji
Pierwszego dnia nie trzeba wykazywać się geniuszem. Rozsądnie jest natomiast obserwować pracę zespołu. Czym zajmują się poszczególni jego członkowie oraz jaką formę kontaktu preferują. Takie informacje bardzo się potem przydają w wykonywaniu obowiązków oraz budowaniu swojej pozycji jako wartościowego członka zespołu. W ciągu kilku pierwszych godzin pracy można też pomóc innym w realizacji ich zadań.
5. Pozytywne nastawienie
Jak pokazują badania optymistom więcej się udaje. Nie dlatego, że są lepsi, ale po prostu szybciej podnoszą się po porażkach. Warto brać z nich przykład zwłaszcza pierwszego dnia w nowej pracy. Otwarta postawa, szczere zainteresowanie tym, co inni mają do powiedzenia, jak również pokazanie swoich kompetencji. Oto sposób na udany pierwszy dzień.