Na temat konserwacji i utrzymania automatycznej skrzyni biegów

Brak komentarzy

Liczba samochodów z manualną skrzynią biegów, choć w tym kraju maleje, nadal jest obecna i nic nie wskazuje na to, że mają zniknąć całkowicie. Ręczne skrzynie biegów wymagają innej konserwacji i napraw niż ich automatyczne odpowiedniki.

W większości przypadków ręczna skrzynia biegów jest prostsza w utrzymaniu

W przeciwieństwie do automatycznej skrzyni biegów, zazwyczaj nie jest ona wyposażona w filtr skrzyni biegów ani instalację rurową do chłodnicy skrzyni biegów. Nie oznacza to jednak, że jest bezobsługowa. Specyfikacje płynów i częstotliwość wymiany będą się różnić, ale w większości przypadków olej przekładniowy w ręcznej skrzyni biegów będzie wymieniany regularnie – sprawdź harmonogram konserwacji samochodu, aby uzyskać dokładne informacje na temat częstotliwości i specyfikacji płynów.

W większości przypadków nie jest to trudniejsze niż odkręcenie korka spustowego i zebranie starego płynu do miski spustowej, a następnie napełnienie go od góry, zwykle przez rurkę wskaźnika poziomu.

Tuleje mechanizmu zmiany biegów


Kolejnym elementem ulegającym zużyciu są tuleje mechanizmu zmiany biegów. Nie wymienia się ich regularnie, tylko wtedy, gdy się zużyją. Ponieważ jednak dźwignia zmiany biegów jest przesuwana przy każdej zmianie biegu przez cały okres eksploatacji samochodu, tuleje znoszą znacznie gorsze uderzenia niż cokolwiek innego w automatycznym wybieraku biegów. W końcu te tuleje się zużyją. Te znajdujące się najbliżej dźwigni zmiany biegów można zwykle wymienić, otwierając konsolę środkową, ale dostęp do innych często trzeba uzyskać od spodu samochodu.

Sprzęgło samochodu

Następnie następuje najważniejsza rzecz – sprzęgło Twojego samochodu. Sprzęgło znajduje się oczywiście pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów i włącza się przy każdej zmianie biegów. Możesz przedłużyć jego żywotność, delikatnie przesuwając, ale po raz kolejny w końcu się zużyje. Aby go wymienić, musisz oddzielić silnik od skrzyni biegów. W niektórych samochodach najlepszym sposobem na to jest po prostu wymontowanie silnika. W innych są też inne możliwości. W jeszcze innych przypadkach czasami łatwiej jest po prostu zdemontować silnik i skrzynię biegów i oddzielić je od samochodu.

Stamtąd odkręcasz tarczę sprzęgła i tarczę dociskową od koła zamachowego, w razie potrzeby zlecasz wymianę koła zamachowego, a następnie instalujesz nowe sprzęgło. Będziesz potrzebować narzędzia do montażu sprzęgła, aby utrzymać sprzęgło w miejscu, gdy śruba jest na tarczy dociskowej. Chociaż masz już różne rzeczy, dobrym pomysłem jest również wymiana łożyska wyciskowego sprzęgła.

Koniecznie też sprawdź na stronie internetowej sklepu Autobits czy mają do zaproponowania w zakresie elementów do interesującej Cię skrzyni biegów. Możesz też pójść o krok dalej i zobaczyć, czy na blogu tego renomowanego sklepu z częściami do samochodów nie pojawiają aktualizacje dotyczące tematu, który jest dla Ciebie interesujący. To ważna wiedza zarówno pod względem praktycznym, jak i teoretycznym, stąd naprawdę warto po nią sięgnąć.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!