Urządzenia stosowane na stacji kontroli pojazdów wymagają kompleksowych przeglądów, okresowej kalibracji, a także legalizacji w odpowiednich laboratoriach. Jednym z takich urządzeń jest analizator spalin. 

Dlaczego okresowe przeglądy sprzętu są niezbędne?

Jak (nie) powinna przebiegać legalizacja analizatorów spalin?

Dlaczego okresowe przeglądy sprzętu są niezbędne?

Stacja kontroli pojazdów oferuje swoim klientom kompleksową ocenę sprawności ich pojazdów. Niezależnie od tego, czy klient wykonuje obowiązkowy przegląd pojazdu czy też zleca kontrolę z innego powodu, musi mieć gwarancję, że wykonywane testy są w pełni wiarygodne. Z tego też powodu właściciel stacji kontroli pojazdów musi dysponować w 100% sprawnymi urządzeniami. Już od samego początku istotne jest skorzystanie z profesjonalnego montażu wszystkich urządzeń. Dotyczy to zarówno pojedynczych podnośników, jak pełnych linii diagnostycznych czy hamowni podwoziowych badających moc silnika. Trzeba jednak pamiętać także o odpowiednio częstych przeglądach i kalibracjach. Po pewnym czasie pracy urządzeń konieczny może okazać się także ich serwis. Bardzo istotne jest, aby serwis wyważarek czy urządzeń MAHA był dokonywany przez doświadczonych specjalistów. Niestety na rynku pojawia się wielu oszustów, którzy za atrakcyjną cenę oferują zakup, legalizację czy kalibrację urządzeń, odbiega ona jednak od przyjętych standardów. W efekcie stacja może oferować nie do końca poprawne wyniki testów, co ostatecznie może przyczyniać nie do poważnych problemów. Wybierając dostawcę serwisu gwarancyjnego czy pogwarancyjnego urządzeń, trzeba być bardzo czujnym. Doskonałym tego przykładem jest legalizacja analizatorów spalin.

Jak (nie) powinna przebiegać legalizacja analizatorów spalin?

Legalizacja analizatorów spalin to kluczowy wymóg dotyczący tych urządzeń. Stosowanie tego typu sprzętu i wykonywanych z jego pomocą badań przez stację kontroli pojazdów wymaga przeprowadzania nie tylko okresowych przeglądów i kalibracji sprzętu, ale i jego legalizacji w akredytowanym laboratorium. Legalizację taką wykonać należy co 6 miesięcy (liczą się tutaj pełne miesiące kalendarzowe). Jest to ogromnie istotne, ponieważ niewykonanie takiej legalizacji sprawia, że na stacji jest sprzęt pracujący niezgodnie z przepisami.

Przed legalizacją należy wykonać przegląd, wymianę filtrów i kalibrację. Dzięki temu samo przejście przez proces legalizacji nie powinno stanowić problemu. Ponadto, zachowanie za każdym razem takiej procedury wydłuża żywotność komory pomiarowej. Niestety na rynku pojawia się wielu “specjalistów”, którzy wykonują “legalizację” w atrakcyjnej cenie, natomiast zamiast świadectwa legalizacji wystawiają podrobiony dokument. Warto zdawać sobie sprawę, że to właśnie świadectwo legalizacji jest najważniejszym dokumentem, którego fikcyjność lub brak może doprowadzić do bardzo poważnych problemów dla właściciela stacji. Z tego też względu warto wybierać tylko doświadczonych serwisantów i firmy przeprowadzające tego typu legalizacje. Jeśli masz wątpliwości co do autentyczności dokumentu, skontaktuj się z jednostką, która na zaświadczeniu figuruje jako wystarcza dokumentu. Jeśli jest on podrobiony, bardzo szybko okaże się, że na liście laboratorium twoja stacja kontroli pojazdów po prostu nie istnieje. W takiej sytuacji natychmiast należy zgłosić się do innego, sprawdzonego usługodawcy i przeprowadzić profesjonalne badanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!