Pomimo tego, że większość pracowników marzy o podwyżce, to jednak niewielka część zdobywa się na odwagę i o nią prosi. Aby skutecznie rozmawiać na temat podwyżki trzeba znać techniki negocjacyjne, które opiszemy w tym artykule.

Dlaczego powinieneś dostać podwyżkę?

Przed spotkaniem dotyczącym podwyżki należy przygotować sobie listę argumentów, które będą dowodzić tego, że podwyżka Ci się należy. Pracownicy często zakładają, że staż pracy jest już wystarczający, aby ubiegać się o podwyżkę. Nic bardziej mylnego – jeżeli pracujesz na danym stanowisku kilka lat ale nie rozwijasz się, ani nie wykonujesz nowych zadań, taki argument z pewnością nie będzie wystarczający. Dobrymi argumentami, aby otrzymać podwyżkę są natomiast:

  • zwiększony zakres obowiązków,
  • liczne zawodowe sukcesy,
  • przebyte kursy i szkolenia,
  • rozwiązywanie trudnych zadań w pracy.

Kiedy należy rozmawiać o podwyżce?

Czas rozmowy o podwyżce musi być dokładnie przemyślany. Nie ukrywaj przed szefem tematu na który będziecie rozmawiać. Rozmowy o pieniądzach nie są łatwym tematem, pozwól również jemu się do tego przygotować. Jeżeli Twój szef notoryczne odpowiada, że nie może teraz się spotkać lub ciągle przekłada rozmowę –  nie daj się zwodzić. W takiej sytuacji spytaj o konkretną datę i trzymaj się jej. Aktualna kondycja firmy również jest rzeczą, którą musisz wziąć pod uwagę. Jeśli ma ona kłopoty finansowe – odpuść rozmowę dopóki przedsiębiorstwo nie stanie na nogi. Pamiętaj, aby nie umawiać się na rozmowę na temat pożyczki przed dłuższym zwolnieniem lekarskim lub urlopem macierzyńskim. Pracodawca z pewnością nie zdecyduje się na podwyżkę wynagrodzenia pracownikowi, którego nie będzie w pracy przez najbliższy czas.

W jaki sposób rozmawiać o podwyżce?

Tak naprawdę niewiele osób umie rozmawiać o podwyżce. Pracownicy w związku z tym, że są zdenerwowani, zestresowani bądź podekscytowani, używają nietrafionych argumentów, źle reagują na propozycję przełożonego lub nie są asertywni. Wszystko to jest wynikiem braku wiedzy oraz nieodpowiedniego przygotowania się do tak trudnej rozmowy. Do takiej rozmowy najlepiej jest podejść na spokojnie, argumenty powinny być rzeczowe i niepodważalne. Na początku rozmowy przedstaw je swojemu szefowi. Podaj  również przykłady sukcesów pracowniczych, porównaj swój zakres obowiązków do sytuacji w innych firmach oraz podaj przykładowe wynagrodzenia, które oferują inne firmy, osobom z Twoimi kompetencjami. Warto podać konkretną kwotę podwyżki, którą oczekujesz dostać. Pamiętaj jednak, aby nie była ona przesadzona. Jeżeli szef odmówi podwyżki – nie obrażaj się, zapytaj kiedy moglibyście wrócić do tego tematu oraz co możesz zrobić, aby ją otrzymać.

Jakie są błędy podczas rozmowy o podwyżce?

Najważniejsza zasada – argumenty przemawiające za podwyższeniem wynagrodzenia muszą dotyczyć tylko i wyłącznie Twoich pracowniczych zasług i działań. Nie przekonasz szefa tym, że Twoja koleżanka zarabia więcej od Ciebie lub to, że inne firmy oferują większe wynagrodzenie na start. Podwyższa ma być nagrodą za Twoją pracę, pamiętaj o tym. Prywatne argumenty również nie powinny być używane. Są nimi na przykład problemy zdrowotne, dziecko w drodze, zbyt duże koszty paliwa. Nie można również grozić przełożonemu, że w przypadku nie otrzymania podwyżki, odejdzie się z pracy. Szantaż nie jest dobrym argumentem, jedyne co może z niego wyniknąć to zwolnienie z pracy. Nie możesz być również niepewny siebie podczas tak wymagającej rozmowy, szef musi widzieć, że znasz wartość swojej pracy i wiesz, że należy Ci się za nią wyższe wynagrodzenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!